I. Sahabe ve Tabiin Âlimleri (İlk Temsilciler)

> (Kur’an ve sünnetin birebir aktarıcıları)



Hz. Ebu Bekir

Hz. Ömer

Hz. Ali

Hz. Abdullah ibn Abbas

Hz. Abdullah ibn Mesud

Hz. Aişe

Abdullah b. Ömer

Enes b. Malik

Hasan-ı Basri (tabiîn)

Said b. el-Müseyyeb

Ata b. Ebi Rebah



---

II. Fıkıh Mezhebi İmamları ve Talebeleri

Hanefi

İmam Ebu Hanife (699–767)

Ebu Yusuf (İlk kadıülkudat)

İmam Muhammed eş-Şeybani

Tahavi (Akaid-i Tahaviye yazarı)

Serahsî (el-Mebsut)

Kâsânî

İbn Abidin (Reddü’l-Muhtar)


Maliki

İmam Malik b. Enes

İbn Abdilberr

Karafi

Halil b. İshak

Şatıbi


Şafii

İmam Şafii

İmam Nevevî

İmam Gazali

Rafiî

Sübkî

İbn Hacer Heytemî


Hanbeli

İmam Ahmed b. Hanbel

İbn Kudame

İbn Cevzi

İbn Teymiyye (Ehl-i Sünnet içinde, bazı görüşleri farklıdır)

İbn Kayyım el-Cevziyye



---

III. Hadis Âlimleri (Kütüb-ü Sitte ve Diğerleri)

İmam Buhari

İmam Müslim

Ebu Davud

Tirmizi

Nesai

İbn Mace

Darimî

Bezzar

İbn Huzeyme

İbn Hibbân

Hakim en-Neysaburi

İbn Hacer el-Askalani (Fethu’l-Bari)



---

IV. Tefsir Âlimleri

İbn Cerir et-Taberi

Zemahşeri (felsefi tefsir, bazı görüşleri tenkit edilmiştir)

Râzî (Tefsir-i Kebir)

Kurtubi

İbn Kesir

Alûsî

Şevkani

Ebu’s-Suud Efendi

Elmalılı Hamdi Yazır



---

V. Kelam ve Akaid Âlimleri

Maturidi Ekolü

İmam Maturidi

Nesefi

Teftazani

İbn Humam

Aliyyü’l-Kârî


Eş’ari Ekolü

İmam Eş’ari

Bâkıllânî

Cüveynî

Gazali

Fahreddin Razi

Seyyid Şerif Cürcani

Adududdin el-Îcî



---

VI. Tasavvuf Büyükleri (Sünnî çizgide olanlar)

Cüneyd-i Bağdadi

Bâyezid-i Bistamî

Sehl et-Tüsterî

Haris el-Muhasibi

Abdulkadir Geylani

Ahmed Yesevi

İmam Rabbani

Mevlana

Sadreddin Konevî

Aziz Mahmud Hüdayi

Ziyaüddin Gümüşhanevi

Şeyh Şamil

Mahmud Efendi



---

VII. Son Dönem ve Çağdaş Ehl-i Sünnet Âlimleri

Muhammed Hamidullah

Said Nursî

Mustafa Sabri Efendi

Zahid el-Kevseri

Hayrettin Karaman

Bekir Topaloğlu

Mahmud Esad Coşan

Osman Nuri Topbaş

Abdülaziz Bayındır (görüşleri zaman zaman tartışmalıdır)

Şeyh Yusuf el-Karadavi (mezheplere göre yer yer farklı çizgide görülse de çoğu konuda Ehl-i Sünnet sınırları içindedir)